Salgstallene til Vinmonopolet er klare. Tallene for første kvartal viser en økning på 29 % fordelt på alle varekategorier, sammenlignet med i fjor.
-Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på at grensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter, barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.
I uke 11 registrerte Vinmonopolet økning i salgsvolumet når koronatiltakene ble innført i Norge. De to siste ukene i mars hadde polet et ukentlig salg på henholdsvis 2-2,1 millioner liter, mot et gjennomsnittlig salg på snaut 1,6 millioner liter pr uke for 2019.
Salgstall 1. kvartal 2020 – Topp 20 liste Norske India Pale Ales (IPA)
Salgstall 1. kvartal 2020 – Bestselgere norske sidere.
Handelen har flyttet på seg
Salget har også endret seg og flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum går ned, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning.
-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor, sier Nordahl.
Folk handler mer
Folk handler også mer. Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel. Salget fordeler seg jevnere i uken, med flere som handler på dager som mandag og tirsdager, og færre inn mot helgen.
Konsum
Nordmenn drikker trolig mindre under kriser; som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det nedgang i Vinmonopolets salg.
-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen. Resultatene fra Opinions Norsk koronamonitor (31. mars 2020) indikerer stabilt eller svakt fallende alkoholkonsum i Norge under pandemien.
-Vinmonopolet oppfordrer til nøkternhet og moderasjon. Et godt råd er å ikke drikke alkohol når barn er tilstede, avslutter Nordahl.
Handle på Vinmonopolet? Se åpningstidene til Vinmonopolet