Publisert: 11.10.19
Foto: Malene Kolstø
Kategori: Nyheter
Ifølge tall fra Vinmonopolet drikker vi stadig mer øl i Norge. Første halvår 2019 ble det solgt 6,8% mer øl i deres butikker enn i 2018.
Både svakvin og sterkvin faller, henholdsvis 1,9% og 5,0% – og er de eneste varekategoriene som har et fall i omsetning.
Fra å ha vært en så og si ren pils-nasjon, har Norges øl-himmel endret seg radikalt de siste årene. Dette skyldes i stor grad handverksbryggerienes inntog, men trolig også at vi i større grad påvirkes av internasjonale trender.
De mest populære ølstilene i Norge akkurat nå er*
- lys lager
- India pale ale (IPA)
- hveteøl
- porter & stout
- klosterøl
*Gjelder salg fra Vinmonopolets butikker.
Både hveteøl og klosterøl har fallende kurver sammen med mørk lager og lys ale. Ølstilen som har størst økning i antall solgte liter, sett bort fra lys lager og IPA, er surøl. Økningen i salget av surøl er første halvår på over 30%, og må se seg kun slått av amber/red ale som øker med 66,2%.
Noe av endringene skyldes nok polets satsinger. Men vi i Ølakademiet gleder oss over at stadig flere får øynene opp for øl, som tidligere kun var forbeholdt de mest bevandrede av oss.
Også Ølakademiet sine nye fagområder sake og sider øker i popularitet hos Vinmonopolet, der sake øker mest i prosent mens sider øker mest i antall solgte liter.
En liten kuriositet er at den totale omsetningen i Vinmonopolet synker i alle fylker, sett bort fra i Nordland, Troms og Finnmark. Riktig nok er endringene marginale i alle fylker, mens salget faller mest i Hedmark og Vestfold med 3,0%.