Salgstallene til Vinmonopolet 2023 er klare. Se hvilken norsk sider og øl som solgte aller mest på Vinmonopolet i fjor.
Vinmonopolet solgte i fjor 95,6 millioner liter drikke. En nedgang på 1,8 % sammenlignet med året 2022.
Vinmonopolet melder via sin nettside at nedgangen er som forventet. Dels fordi salget fortsatt normaliserer seg etter pandemien. Da full stopp i taxfree og grensehandel, samt betydelig redusert skjenking, medførte historisk vekst under den, sier presseansvarlig i Vinmonopolet Jens Nordahl.
– Kategoriene som vokser over tid på Vinmonopolet er de «lette og lyse» som hvitvin, musserende, rosévin, øl, sider og alkoholfritt. Kunden velger produkter med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold og dette kan forklares med trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men det speiler også klimaendringene. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier, sier Nordahl.
For første gang i historien ble det solgt mer enn én million liter alkoholfrie drikker i løpet av ett kalenderår. Kategorien vokste med 20 prosent og stoppet til slutt på drøyt 1,1 millioner solgte liter.
– Et annet trekk ved 2023 er at alt med bobler stadig øker i popularitet, dette gjelder både musserende, øl, sider og alkoholfrie alternativ, avslutter Nordahl med.
Stadig flere handler norsk sider på Vinmonopolet
Norsk sider er og blir eplekjekt. I 2023 ble det solgt nær 319 000 liter sider. En økning på hele 14,1 % mot året 2022. Bestselgerlisten domineres av de klassiske siderne fra Hardanger, der Humle Pung Rose topper listen med over 54 000 solgte liter. Norge har i dag nær 50 siderprodusenter.
Se stor sidertest – Norsk kvalitetssider 2023
Ølsalget tar nye høyder i landets polutsalg
Totalt ble det solgt 3,5 millioner liter øl fra norske polutsalg i 2023. En økning på 1,6 % sammenlignet med året 2022. Lys lager topper listen over bestselgere, med Gullmack som alene solgte over 130 000 liter. I tillegg til lager finnes det mye god IPA på bestselgerlisten, der den mest solgte IPA’en i 2023 var Hansa IPA Ekstra Spesial, tett etterfulgt av Kinn Vestkyst Indiaøl.
Slik gikk det i 2022: Øltest – Topp 10 norske øl på Vinmonopolet
Kategorien alkoholfritt er salgsvinneren
Kategorien alkoholfritt økte mest i salg på Vinmonopolet. Over 1 million liter drikke ble solgt og veksten var nær 20 %. Det ble i fjor solgt over 73 000 liter alkoholfritt øl, en økning på hele 48,9 %. Norsk alkoholfri sider er vinneren innenfor kategorien alkoholfritt, med en salgsøkning på hele 124,4 %.
Den mest solgte alkoholfrie norske ølen var i 2023; Fripa Radler Mango & Lime fra Klokk & Co. Frisider Eple fra fra Gaardsbrenneriet var den mest solgte alkoholfrie sideren.